Bemutatkozik a Horváth Mihály Gimnázium (videó)

Kérjük, támogassa alapítványunkat személyi jövedelemadója 1%-ával. [tovább>>]

Az éves tematika


Szeptember hónap

1. Drámais tanévnyitó
Minden
hónap elején megtartjuk a művészeti iskolás (Keleti István
Művészetoktatási Intézmény=KIMI) tanévnyitót. Ezen ismertetjük az éves
tennivalókat, feladatokat, továbbá megismerkedünk az új diákokkal. A
„drámais induló” eléneklésével nyitjuk és zárjuk a rendezvényt (Sebő
együttes: Úgy néztem magamra mindig..., Dinnyés József: Elkártyáztam a
gyönge szívem… kezdetű dala ez).
A két dal:
http://www.youtube.com/watch?v=h7XPfmjgJFM
http://www.youtube.com/watch?v=6N_uRegGmAo&feature=results_main&playnext=1&list=PL3ED9A14DB190CBEB

 

2. Skabá Fesztivál
Bácskai Mihály, a tagozat megalapítója 2011 júniusában hunyt el. Az ő tiszteletére szervezzük meg a Skabá Fesztivált (Miska bá’ – Skabá, Szentesen így hívták őt). Repertoáron lévő előadásainkat mutatjuk be a fesztiválon: a nyári táborban készült utcaszínházi produkcióinkat is itt láthatja a közönség: szülők, szentesiek, egykori diákok… Továbbá korábbi előadásokat újítunk fel. Összességében ez a két nap a drámais múlt és jelen nagy találkozása, sok-sok programmal dúsítva, pl. meghívott előadások, tréningek, beszélgetések…

Október hónap

3. Globe Fesztivál
Minden év őszén Szolnok város rendezi meg a Globe Fesztivált olyan diákszínjátszó csoportok számára, akik az előző évadban ezüst minősítést kaptak az Országos Diákszínjátszó Találkozón. Minden évben meghívást kap tagozatunk is, a jövőben ezt a szép kapcsolatot Szolnok és Szentes között tovább szeretnénk ápolni.

 

November hónap

4. Kilincs Fesztivál
A KIMI tagintézményeinek kétnapos fesztiválja, amely minden évben valamelyik telephelyen kerül megrendezésre. Minden tagozat 6 diákot küld a versenyre a 11. évfolyamokból. Pénteken kerül sor a megmérettetésre vers, ének, monológ, tánc és jelenet kategóriákban. A zsűri a közönség, vagyis a diákok egymást értékelik. Szombaton a diákok összekeveredve tréningfoglalkozásokon vesznek részt, illetve a tanárok szakmai fórumokon. Hasznos fesztiválnak tartjuk, hiszen a művészeti iskola telephelyei megismerhetik egymás munkáit, a diákok összebarátkozhatnak, közös élményeket szerezhetnek.

 

5. Nyílt nap
A nyílt nap a gimnázium beiskolázása szempontból igen fontos. Egész délelőtt nyílt órákon vehetnek részt a 8. osztályos diákok és szüleik, így a drámais tantárgyakat is megtekinthetik a az ide felvételizni kívánók. Minden évben a 11. osztályos osztályfőnök diákjaival készíti el a standot, ahol érdeklődhetnek a diákok az egész délelőtt folyamán, illetve a program végén a tagozatvezető tart tájékoztatást.

6. Tervezett színházlátogatás
Minden tanévben egy-két alkalommal közös, buszos színházlátogatást szervezünk olyan előadásokra, melyeket fontosnak tartunk megnézetni diákjainkkal. Ezekre az előadásokra felkészítjük tanulóinkat, majd az előadást követően a tanórákon feldolgozzuk a látottakat. Lehetőségek szerint egy előadást őszre, egyet tavaszi időpontra tervezünk, de ez mindig aktuálisan alakul ki.

7. Meghívott előadások
Minden évben meghívott előadókkal színesítjük programjainkat, melyekben újabb tapasztalatokkal gazdagodhatnak tanulóink, s ezáltal tehetségük, kreativitásuk is tovább fejlődhet.

 

December hónap

8. Mikulásműsorok
Minden tanévben a 9. D osztály mikulásműsorokat készít csoportokban. Ez az osztály első fellépése. Az elkészült kis előadásokkal az osztály két napig járja a város és a környék óvodáit, alsó tagozatos általános iskoláit, sőt, a HMG tanárgyermekeinek is bemutatják a műsort. Hangulatos, meghitt előadások születnek, a diákok először a kisebb gyermekekkel lépnek kapcsolatba, és így szereznek színházalkotói élményt.

 

9. Szalagavató bál
A végzősök szalagavató bálján természetszerűleg a drámais osztály is részt vesz. Ekkor kerül sor a szalagtűzésre, a keringőtáncokra és az osztálytáncra, amely utóbbira a tánctanárral készülnek a diákok.

 

10. Versenyek, vetélkedők
Ez az időszak a tanév versenyeinek az elindulását is jelenti. Minden évben kiemelt szakmai verseny az OKTV, a dráma tantárgyból komoly esélyekkel indulunk.

 

11. Teadélután
A tagozat egyik legszebb, legszívhezszólóbb programja karácsony előtt. A 11. és 12. osztály egyéni, kiscsoportos és osztályszintű produkciókkal készül, melyeket bemutatják az iskola diákjainak és tanáraiknak. A műsor közben a házigazda 10. osztály teát és ropogtatni valót szolgál fel. A közösségépítés szempontjából igen fontos rendezvényünk, egykori diákjaink is rendre ellátogatnak az eseményre.

 

12. Karácsonyi műsor
Minden tanévben a karácsonyi műsort a végzős drámais diákok készítik el, melyet az utolsó tanítási napon mutatnak be az osztályoknak.

 

Január hónap

Ebben a hónapban a legfontosabb feladat a félévi eredmények minél magasabb színvonalú teljesítése, így külön szakmai programokat a tantervbe nem tervezünk.

Február hónap

Már javában folynak és a finisbe érnek a márciusi mustrákra való felkészülések.
13. Felvételi-alkalmassági vizsga
A tagozat átlagosan háromszoros túljelentkezéssel dolgozik, tehát igen nagy az érdeklődés. Egy jól kidolgozott felvételi eljárást találtunk ki, melyben a hozott pontok (általános iskola eredménye) 40%-ban, a szerzett pontok (a felvételin szerzett teljesítmény) 60%-ban kerül beszámításra.

Március hónap

14. Március 15-i ünnepi műsor
Minden tanévben az ünnepi műsort a 10. D osztály készíti el, melyet az iskolában az előző nap nagyszünetében tekintenek meg az érdeklődök, és ha igény van rá, akkor az osztály bemutatja városi-megyei rendezvényen is.

15. Mustrák
A mustrákra való felkészülés és a maximális teljesítés minden diákunk legfőbb célja. A honlapon fentebb olvasható róla.

16. Országos Diákszínjátszó Találkozó (ODT)
Az Országos Diákszínjátszó Egyesület (ODE) szervezésében minden évben megrendezik az ODT-t. A művészeti kategóriás versenyben a tagozat is képviseli iskolánkat. A verseny kétfordulós: a regionális döntőben arany minősítést kapott csoportok jutnak be az országos döntőbe, ahol az utóbbi évek hagyományai alapján már sorrendi eredményeket nem adnak. A tanév közben elkészült előadásokkal nevezünk be a versenyekre. Többnyire szentesi szokás az, hogy a 9. osztállyal még nem készítünk előadást, ott sokkal fontosabb a közösségépítés, az osztály összekovácsolása, illetve a végzős tanulókat sem terheljük már ilyen feladatokkal, az ő számukra az érettségi vizsgára való felkészülés a meghatározó feladat ebben az időben. Többnyire minden évben szerepelünk az ODT döntőjében.

Április hónap

17. Mustragála
A tagozat nagyszabású rendezvénye a szülőknek, hozzátartozóknak, barátoknak, Szentes város lakosságának. A tanév során elkészült munkákat mutatjuk itt be, illetve a kiválóan mustrázott tanulók egyéni produkciókat láthatja a közönség.

 

18. KIMI-s ballagás
A hagyományos ballagás előtt pár nappal a tagozat diákjainak külön ballagást szervezünk. Ezen az eseményen minden osztály lehetőséget kap a végzősöktől való elköszönésre egy-egy rövid műsorral. Emellett megjutalmazzuk a négy éven keresztül a szakmai szempontból legjobban teljesített diákokat. Egy tanuló nyeri el az ún. Csörgősipka-díjat (a legnagyobb szakmai elismerés a tagozaton, mely egy valódi bohócsapka átadását jelenti, illetve a kitüntetett diák fotója kikerül a tagozat dicsőségfalára). Emellett 3-4 tanuló szakmai munkáját értékelve Csörgőcske-díjat kap.

Május-június hónap

Külön programjaink már nincsenek: a tanév végi feladatokat kell teljesíteni, a meglévő versenyek országos döntőit ekkor rendezik. Továbbá elkezdődhetnek a munkák a nyári táborra való felkészülésre.

 

19. Nyári tábor
Minden nyáron szakmai táborban vehetnek részt diákjaink. 10 napon keresztül foglalkozunk a diákokkal, előadásokat készítünk, tréningeket szervezünk. Ez korábban Kapolcson, a Művészetek Völgyében zajlott, de a legutóbbi években már a Villány melletti Ördögkatlan Fesztivál ad otthont táborunknak. A tábort Csapiné Matos Ibolya vezeti. Emellett egy exes csoport (az adott tanévben vagy pár évvel ezelőtt végzett diákok egy rendezőtanár segítségével) Szegeden, a Thealter Fesztiválon egy utcaszínházi előadást készítenek el.

Összegzés
A Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozata ebben a tanévben a 35. osztályát indította. Mindez azt mutatja, hogy a drámával való nevelésnek szükséges szerepe van az oktatási-nevelési munkában. Én magam ebben hiszek, és vezető pedagógusként a kollégák segítségével olyan tantervet kívánok összeállítani, amely évről évre megújul, de az alapjait, a személyiségfejlesztő, közösségépítő programokat mindvégig megtartja. Kreatív munkát igényel egy éves program összeállítása (mint ahogy a drámatanár az egyik legkreatívabb pedagógusi szakma!), s abban bízom, hogy az ilyen típusú tantervekkel kreatív gondolkodású, pozitív energiákkal rendelkező diákokat tudunk a felnőtt lét útjára engedni.

Szurmik Zoltán